Takto ste Kafku ešte nečítali. Samozrejme že neurčité agresívne sily, ktoré na jeho postavy pôsobia boli prirovnávané k monštruóznej mašinérii štátu, či k absurdnej existencii. Ale Kafkova Premena, kde sa Gregor Samsa, pôvodne živiteľ rodiny, premení na odpudivý hmyz pokiaľ viem ešte nikto neprirovnal ku konkrétnemu vládnemu predstaviteľovi… Stačila táto jediná paralela, aby sa celý príbeh prekódoval. Sme zrazu na Slovensku, pravidelne sa tu organizujú protesty tých, ktorí chcú „ten odporný hmyz dostať z (bonaparteho) bytu“. Obraz však nie je jednoduchou alegóriou. Je tu paralela medzi rodinou a štátom.
Samsovci len pomaly prichádzajú na to, že nemusia byť živení svojím synom, že sa vedia emancipovať, nájsť si prácu a žiť samostatne, bez závislosti na ich pôvodnom živiteľovi. Kým to však poPREMENA chopia, pripomínajú ľudí, ktorí sú ochotní prehliadať holé fakty o stave (nielen slovenskej) reality: „Gregor je napriek terajšej svojej zarmucujúcej a odpornej podobe predsa len členom rodiny a neslobodno s ním zaobchádzať ako s nepriateľom, keďže rodinná spolupatričnosť velí, aby sme odpor voči nemu prehltli a boli trpezliví, nič, iba trpezliví“.
Divadlo NA PERÓNE okrem dôslednej práce s Kafkovým textom Premena (je dôsledne zachovaný, nič nie je zmenené, je iba skrátený) však volí aj originálnu scénografiu – Gregorova izba je za veľkým sklom výkladu Múzea Vojtecha Löfflera a rodina debatuje, večeria a háda sa na Alžbetinej ulici, na chodníku pred výkladom. Scénická akcia niekedy ide v zhode s textom, niekedy
proti nemu, čím ho ironizuje, alebo alebo konfrontač- ne posúva významy. Tomuto súboru sú od začiatku blízke aj pohybové postupy, práca s tempom herectva (zrýchlený groteskný pohyb, aj spomalenie ako pri filmových efektoch). Tieto postupy sa navyše vyskytujú zároveň v jednej scéne, čo ich efekt kontrapunkticky zosilňuje. Pre toto predstavenie je príznaková aj vnútorná expresia. Samotný fakt prirovnania situácie rodiny k situácii v štáte a stotožnenie Gregora s konkrétnym politikom, zobrazenie fyzickej premeny človeka na švába – to sú vizuálne veľmi silné podnety.´“ J.Palaščák
premiéra 18. 5. 2018 Múzeum Vojtecha Löfflera | Alžbetina 20, Košice
réžia Jana Wernerová účinkujú Jakub Muranský a. h. | Gregor Peter Kočiš | Samsa Jana Wernerová | Samsová, Rozprávačka Michaela Domovcová a. h. | Gréta Zuzana Psotková , Zuzana Dancáková | Služobná Peter Havasi a.h
Predstavenie vzniklo s finančnou podporou Fondu pre umenie.
Franz Kafka/Metamorphosis
METAMORPHOSIS/ a theatrical short story
„What if now all peace, all prosperity, all satisfaction is over? Won’t it be terrible?’’
On February 21, 2018, a young investigative journalist, Ján Kuciak and his fiancée, Martina Kušnírová, were murdered in their house in Slovakia. His posthumously published unfinished article spoke about the interconnection of the Italian mafia ‘Ndrangheta with the Slovak government. Following the murder, an international investigation was launched, involving both Europol, Scotland Yard and the FBI. The murder and subsequent publication of journalist’s work on tax evasion and fraud with farm subsidies have led to a series of protests ‘’for decent Slovakia’’ – the biggest protests since the Velvet Revolution. The protests happened repeatedly at least in 40 cities that resulted in the government’s crisis, which only led to the formal exchange of seats, replacement of Prime Minister but the ruling party SMER- Social Democracy remained in power.
The first outcomes of the investigation were revealed in September 2018, but the ordering party of the murder remains unknown.
————-
You haven’t read Kafka this way, yet. Of course, the indefinable aggressive forces that have acted upon his characters have been compared to the monstrous state machinery or absurd existence. But Kafka’s Metamorphosis, where Gregor Samsa, originally a family breadwinner, turns into a repellent insect, has never been compared to a particular government representative…
This single parallel was enough to transcend the whole story. We are suddenly in Slovakia, where protests are being organized by those who want to „get the nasty insect from its (Bonaparte) flat“.
But the image is not a simple allegory. There is a parallel between family and the state. The Samsons are just very slowly coming to the point that they do not have to be nurtured by their son, that they are able to emancipate, find a job, and live independently, regardless of their original breadwinner. While they understand it, they remind us people who are willing to disregard the bare facts about the state of (not
only Slovak) reality: „Gregor was a member of the family, despite his present unfortunate and repulsive shape, and ought not to be treated as an enemy, that, on the contrary, family duty required the suppression of disgust and the exercise of patience, nothing but patience. „
NA PERÓNE Theatre, apart from the diligent work with Kafka’s text Metamorphosis (it is preserved in its original form without any alternation with the only change being its length shortened), also chooses the authentic stage design – Gregor’s room is behind a large glass window of the Vojtech Löffler Museum whilst the family debates, dines and argues in Alžbetina street, on the sidewalk in front of the museum’s window.
Scenic action sometimes goes in accordance with the text, other times against it that ironizes the text or confrontationally shifts its meanings.
As for this performance, internal expression is characteristic. The very fact of comparing the situation of the family to the situation in the state and identifying Gregor with a particular politician, showing the physical transformation of a man into a cockroach – these are visually very strong stimuluses.
Premiere:
18 May 2018,
Vojtech Löffler Musem, Alžbetina 20, Košice, Slovakia
Director: Jana Wernerová
Performers: Jakub Muranský i. a. | Gregor,
Peter Kočiš | Father Samsa,
Jana Wernerová |Mother Samsa, storyteller, Michaela Domovcová i. a. | Gréta, Zuzana Psotková, alt. Zuzana Dancáková i.a. |Maid, Peter Havasi i. a | Chief clerk
Concept, scenography, choreography: Peter Kočiš, Jana Wernerová
Light design: Peter Kočiš
Script & directing: Jana Wernerová
Technical support: Palko Matia, Dušan Kopčov, Ondrej Balogh
Mask design: Peter Vrábel
Wigs: Ľudmila Benková
Text for the brochure: Jozef Palaščák
Graphic design: 436 studio
Thanks to: Vojtech Löffler Museum, Zuzana Tegdová, Miroslav Tóth,Hana Rodová, Slávka Silvayová.